Često nas
socijalistički nastrojeni pojedinci, kojih, kao rezultat povijesnih okolnosti,
lošeg obrazovanja i straha od prilagodbe na nova vremena, nažalost u našoj
zajednici ima podosta, znaju obasipati paušalnim ocjenama kako je cijeli svijet
u krizi te kako postojeći (kapitalistički) sustav ne funkcionira, itd.
Slušajući ih, čovjek bi pomislio da ljudi, riskirajući gole živote, glavom bez
obzira bježe iz kapitalističkih zemalja poput Njemačke, ili SAD-a prema onim
zemljama gdje ih štiti socijalistička utopija. Ali gle čuda, ljudi migriraju
baš u suprotnom smjeru. Većina izbjeglica želi baš u Njemačku. Ili u SAD. Hm,
nešto tu ne štima… Ali ne da to smesti našeg socijalista. Zna on da kapital ne
valja, empirijskim činjenicama unatoč… Zna on da se najveće dobro postiže tako
da se jednima na silu uzme tako da bi se drugima moglo dati, sve do onog
trenutka kad su svi jednako bogati (jednako siromašni, ispravnije rečeno), bili
oni sposobni ili nesposobni… Činjenicama unatoč… Zna on da tržišna ekonomija ne
funkcionira… Činjenicama unatoč.
Hajdemo ipak,
just for kicks, pogledati neke od tih činjenica. Analize, naime, pokazuju da
kompanije koje kreiraju najviše vrijednosti za svoje vlasnike (drugim riječima,
koje ganjaju rast i što veći povrat na uloženi kapital) ujedno kreiraju i
najviše radnih mjesta, imaju kvalitetniji R&D (čime stvaraju kvalitetnije
proizvode za sve nas potrošače), imaju snažniju svijest o socijalnoj (da,
socijalnoj!) odgovornosti – ukratko stvaraju najviše dodane vrijednosti, podižu
životni standard i koriste svima. Da ovo nisu paušalne ocjene,
evo i empirijskih dokaza (istraživanje provedeno u SAD-u i EU, izvor: Valuation: Measuring and Managing the Value of
Companies / Koller, Goedhart, Wessels – McKinsey and Company).
Slika 1.1. prikazuje
odnos rasta zaposlenosti i TRS-a (Total returns to shareholders – ukupan povrat
dioničarima, odnosno koliko su vlasnici kompanije zaradili od povećanja
vrijednosti dionice, odnosno isplate dividende). Što je TRS veći, rast zaposlenosti je veći, odnosno, što su dioničari više
zarađivali, to je kompanija više zapošljavala.
Slika 1.2. prikazuje pak odnos
TRS i ulaganja u istraživanje i razvoj (R&D). Opet, što su dioničari više zarađivali, to
je kompanija više ulagala u nove i kvalitetnije proizvode od kojih cijelo
društvo profitira.
Da ovo shvatimo,
samo trebamo malo zdravog razuma. Kompanija koja loše i neredovito isplaćuje
radnike i tako stvara neugodnu radnu atmosferu dugoročno će izgubiti kvalitetan
kadar i neće biti u stanju nositi se s konkurencijom. Nasuprot tome, kompanija,
da bi dugoročno stvarala vrijednost, mora imati zadovoljne i kvalificirane
radnike, mora plaćati redovito svoje dobavljače, porez državi, i povrh svega,
pružati kvalitetan proizvod svojim kupcima. Znači, interesi svih dionika moraju
biti zadovoljeni da bi kompanija opstala i kreirala vrijednost za svoje
vlasnike… Zato sljedeći puta kada vam socijalisti počnu trkeljati svoje
gluposti o sukobu rada i kapitala, samo se sjetite ovih činjenica (brojevi ne
lažu). Vlasnici vole zadovoljne radnike, zadovoljne kupce, zadovoljne
dobavljače, zadovoljne kreditore i zadovoljnu poreznu upravu. Ne zato jer su
altruisti. Nego zato jer to na kraju koristi njima samima.
Je li onda
kapitalizam savršen? Ne. Zato jer ljudi nisu savršeni. Emotivnost, te pohlepa i
želja za što bržim i lakšim bogatstvom dio su ljudske prirode. I onda nas
ponekad zahvati ludilo i pokušavamo stvoriti vrijednost raznim trikovima tamo
gdje je nema (npr. kao u Americi u srednjim 2000-tima, kreiranjem kompleksnih
financijskih instrumenata na temelju loših hipotekarnih kredita). Krize u kapitalizmu
doista nastaju, ali nastaju onda kada ljudi zaborave na osnovni princip stvaranja
vrijednosti. A to je vrlo jednostavno – vrijednost se stvara tako da je povrat
na uloženi kapital veći od cijene kapitala. Jest jednostavno, ali nije lako (da
parafraziram Warrena Buffeta).
Da se vratimo
našem socijalistu s početka… Nije rješenje u vraćanju na neke sulude socijalističke
ideje koje su se nebrojeno puta dokazale kao promašaj i koje su donijele samo
zlo – povijest nas tome uči, evo i vrlo nedavna (Venezuela). Umjesto toga treba
se držati osnovnog principa stvaranja vrijednosti. Jedini okvir u kojem je to prirodno moguće je slobodno tržište.
No comments:
Post a Comment